Bobolators

Ha ragione Christian Rocca: l’articolo di Ron Rosenbaum dice in maniera definitiva e assai più chiara quel che vado descrivendo a pezzi e bocconi da un po’. Gli entusiasti dei recenti inutili dischi di Bob Dylan sono succubi del cliché del “radicismo”, quello per cui ogni cosa che fa Dylan è perfetta e in particolare ogni cosa che ritorni pedissequamente alle radici – piuttosto che una pigrizia di maniera, “automatic pilot” – debba essere trattata come grande arte. Nessuno di quelli che chiamano capolavoro questi suoi dischi ne ascolterà più uno di lì a tre mesi. E questo è quello che intendevo a proposito della rivelatrice e intollerabile canzone numero tre:

“The third song, “Rollin’ and Tumblin’,” is a pointless though perhaps loving theft of Muddy Waters’ “roll and tumble” riff—the kind of thing that the rootsy cultists like best about Late Dylan. It gives them something to name-check from their vast repertoire of rootsy references—they’re Steve Buscemi in Ghost World. Nothing wrong with that, but they want to give us Dylan as Steve Buscemi in Ghost World (a movie I loved, by the way—I just think there’s more to Dylan than the Ghost World aspect.)

But the Ghost World acolytes of Late Dylan praise a Dylan whose virtues are basically “curatorial” (the critic Alex Abramovich’s useful term for the cult of authenticity). This song, for instance, is curatorial electric blues.

Yes, let’s call the Late Dylan faction of the schism the Curatorial Dylan Faction—those who judge the worth of his work by whether or not it revives revered old bluesmen, crusty old country singers like Bob Wills, or the sacralized “old weird America,” fascinating as it is. (It’s the “O Dylan, Where Art Thou?” Dylan.)”

New York Observer

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